info@xleasy.nl 033 479 17 65 Saturnus 1
3824 ME Amersfoort
  • seat-private-lease-header
  • Onafhankelijk
  • Goed bereikbaar
  • 14 dagen bedenktijd
  • Eerlijk en transparant
  • Geen borg
  • Haal- en brengservice

Autobanden

De juiste autobanden dragen bij aan jouw veiligheid, rijcomfort én besparing op brandstof.
Hoe zit het met zomer- en winterbanden en wanneer zijn winterbanden verplicht in het buitenland? Wij hebben de belangrijkste zaken vanuit de Europese wetgeving omtrent winterbanden voor je op een rijtje gezet. Hieronder lees je meer informatie omtrent winter- en zomerbanden.

Zomerbanden

Bij een temperatuur boven de 7°C zijn zomerbanden het meest efficiënt. Zomerbanden kun je laten vervangen als het profiel minder bedraagt dan 2 mm.

Winterbanden

Vanaf 7°C en kouder presteren winterbanden aantoonbaar beter dan zomerbanden. Is ons speciale Winterbanden-programma specifiek opgenomen in jouw leasecontract en wil je winterbanden op uw auto? Maak zelf een afspraak voor het monteren of wisselen van jouw winterbanden. Tijdens de bandenwisselperiode is het erg druk bij de merkdealers en Euromaster. We raden je aan om op tijd een afspraak te maken en ook om op tijd aanwezig te zijn bij jouw afspraak. Indien je te laat komt kan het voorkomen dat je een nieuwe afspraak moet maken, dit in verband met de strakke planning in de werkplaatsen.

Eerste aanschaf winterbanden

Als in jouw contract winterbanden zijn opgenomen, dan kun je deze laten monteren bij onderstaande leveranciers.
 
Rijd je in een Audi, Volkswagen, SEAT of ŠKODA dan kun je de winterbanden laten monteren bij de merkdealer. Met deze dealerorganisaties hebben we speciale afspraken kunnen maken.
 
Je hebt de keuze uit:

  • Losse banden op uw huidige velgen
  • Directset Conti* (wielen compleet met winterbanden) een maat kleiner
    - t/m klasse Polo stalen wielen
    - vanaf klasse Golf lichtmetalen wielen

Voor alle overige merken klik hier

* In de standaard regeling is een basis set wielen opgenomen naar keuze van de leasemaatschappij.

Doorbelasting i.v.m. niet reparabele band

We gaan altijd uit van normale bandslijtage. Een kapot gereden band wordt gezien als een niet verhaalbare schade. Een niet verhaalbare schade lijdt veelal tot een doorbelasting van het eigen risico. Het niet versleten deel van de kapot gereden band (restprofiel) wordt als eigen risico aan doorbelast. In het leasecontract zijn voortijdige vervangingen van banden niet gedekt.

Rekenvoorbeeld van restprofiel

Je krijgt een lekke band die niet meer veilig te repareren is. Het restprofiel van de band is 5,25 mm en de kosten voor een nieuwe band bedragen €150. Een nieuwe band heeft 8 mm profieldikte en is versleten bij 2,5 mm. De lekke band is dus voor 50% versleten. Er wordt nu 50% x €150 = €75 aan je doorbelast.